lördag 20 mars 2010

Gilla loppis.

Trots att vi är tre på den här bloggen verkar det som att ingen skriver om inte jag gör det. Den senaste tiden har jag inte haft någon lust att blogga, så studentfest, jobb, solbränna, planer med Sara, samtal med Johanna och helt enkelt livet sen jag kom hem från Kittelfjäll har förblivit odokumenterat. Oh, the horror.

Men idag har jag varit på loppis och det gör mig glad. Jag har köpt födelsedagspresent till min svärmor (måste också hitta nåt till min egen mor, men det är så mycket svårare), tyg till min bästa vän, tyg och pyssel till mig själv, tekula som jag funderar på att använda som smycke för att den är så söt, allt från Röda Korset. När jag och Jonte gick och köpte frukost imorse gick vi dessutom förbi en klass som hade loppis till sin klasskassa. Tyvärr såldes assietterna jag var sugen på, men sex stycken efterrättsskålar för att kunna bjuda på efterrätt till fler än oss som bor här och det mest fantastiska köptes där. Ett struvjärn.

Jag har varit jättesugen på att prova att baka struvor ända sen jag köpte den här boken. Ännu mer sugen på att baka själv blev jag när jag impulsköpte ett paket struvor hos Handlarn i Kittelfjäll. Jag gillar att butiken egentligen heter "Sista Utposten" men i liftsystemet heter den Konsum (Konsumravinen) och i tal heter den Handlarn. Struvorna var inte jättegoda men det kändes liksom att de ska ätas färska med en kopp starkt kaffe, inte en iskall vinterdag på väg tillbaka från Handlarn med en sjuk förkylning i halsen.

Problemet är man behöver ett speciellt järn och jag har inte haft något. Man ska doppa järnet i smeten och sen i oljan. Men nu har jag ett! Ett som är format både som hjärta/blomma och en som ser ut som en fjäril. Fem små kronor kostade det. Gilla loppis.

1 kommentarer:

Andrea sa...

Jag tror minsann att det är jag som ska bo i kusinslott med er... jag vill också baka struvor... :D En vacker dag... Hoppas förkylningen inte var alltför ihärdig och att du hade en bra studentfest! Kram!