söndag 1 augusti 2010

Intensivslappa

De senaste dagarna har varit lata lata sommardagar. Snart börjar Riktiga Livet och man vill ju vara utvilad tills dess. Så jag intensivslappar med lagom okreativ kreativitet, häng på stan, häng hemma, åkande i Örebros lila bussar och massor av läsning. Nästa vecka kommer antagningsbesked nummer två och jag känner mig ganska säker på att jag inte kommer in på psykologprogrammet. Så jag bestämde mig nu ikväll när Sara var här att jag ska söka samma bibelskola som två av mina absolut närmaste vänner.

Det känns väldigt rätt nu när jag kommit fram till det, men frågan är om det kommer kännas lika rätt om fem minuter. Den senaste tiden har jag velat kring så mycket så jag håller på att bli tokig. Att få input och tankegångar från mängder av olika författare gör inte saken bättre. Just nu har mitt senaste bokfynd (till mig själv, that is, senaste var Momo för en femma men den gav jag till Sara) fullkomligt slukat mig. Hur Sense and Sensibility påverkar mig har jag inte kommit fram till än.

Kultur, kultur... Jag har börjat läsa en bokserie för att kunna kritisera den rättvist och upptäcker att jag blir fångad av berättelsen, om än motvilligt. Jag håller inte med kritikern som sa att det var en ny Sagan om Ringen, men den är bra. Däremot funderar jag vart i hela världen den är på väg. Just nu verkar målet vara att döda Gud och krossa kyrkan. Det känns liksom inte som nån bra riktning. Jag gillar inte när fantasyberättelser gör sånt. Tar saker som faktiskt finns och gör det till gott eller ont. Jag är öppen som bara vad för paralleller och övertydlig symbolik, men den här boken tar det lite för långt. En riktigt recension kanske dyker upp nånstans. Funderar på att dra igång mitt recenserande igen. Was möchten sie? Den där bokklubbsidén känns som att den kommer bli av och det gillar jag.

Nej, nu är det sovdags. Ska ju intensivslappa med Austen imorrn också. Och planera födelsedagspartaj.

0 kommentarer: