onsdag 12 augusti 2009

Relevans.

Igår fyllde jag 19 år. Jag fick frukost på sängen och en blå gjutjärnsgryta av min man och han mådde illa på morgonen (och i omgångar under dagen) så han fick vara hemma med mig hela dagen. Det tyckte jag om. Annars har min ålder känts högst irrelevant på sistone.

Mer relevant var årets Frizontema, till exempel. Uppbrott handlade det om och det sas mycket bra saker om mycket olika teman. En dålig nyhet för året var att seminarierna bara gick en gång om dagen. En bra grej var Mikael Hallenius bibelstudier. Han är en bra talare som är medryckande och talar ungdomars språk bättre än många ungdomar själva. Han lever ett trovärdigt liv och han låter trovärdig. Dessutom bygger han faktiskt saker på bibelord och inte på anekdoter och retorik som vissa andra talare. Vilket i kristna kretsar ger pluspoäng. Bibelstudier som inte är förankrade i Bibeln är ganska mesiga.

Det togs också upp mycket relevant på FrizonBibel, lägret innan Frizon som jag rekommenderar typ alla att åka på. På få andra ställen har diskussionerna haft så högt i tak och samtalen så syftat till ökad förståelse för varandra. Och på få andra ställen är det ok att man drar över sina 4x40min lektioner med en knapp timme till.

Andra saker som också känns relevant är det här och det här. Jag har svårt att balansera mitt samvete med mitt liv och mitt samvete vaknar ganska mycket när jag inser att det faktiskt finns människor som tagit sitt samvete på helt och fullt allvar. Och så ekar Mikaels ord. Det spelar ingen roll att du inte är en "sån", för Gud är sån. Och så funderar jag istället för att bara göra. Men utmanad blir jag.

0 kommentarer: