tisdag 27 oktober 2009

Om Muhammed inte kommer till berget...

Jag har knorrat lite inombords de senaste dagarna att bloggarna jag själv läser uppdateras dåligt. Själv har jag inte skrivit på en vecka. Inte för att jag tror att vår blogg är någons favoritblogg, men jag har känt en liten skam över min iver att få läsa och min o-iver att skriva. Så i förhoppningen att någon ska uppdatera skriver jag nu om vad jag gjort sen jag uppdaterade sist.

Jag har jobbat en hel del som vikarie på ett dagis som ligger tio minuter med cykel hemifrån oss. Insett att allt jag tyckt att lärare ska göra och tänka är lite svårare än jag tänkt att det är. Det är inte lätt att ge blyga och tysta barn uppmärksamhet och uppmuntran när det är några som alltid bråkar. Det är jättelätt att bara säga till och ifrån och nej och fy till barn som bråkar. Men man får göra sitt bästa och försöka berömma bråkstakarna de få gånger de faktiskt gör rätt. Och ibland kan man sätta sig på en sten och sjunga sånger i en kvart med tysta små blyga damer, trots att det finns barn som skriker. Det finns ju tack och lov fler fröknar på dagis än jag.

När jag har varit hemma har jag varvat mellan att sova på soffan med dagisdängor som "Nyss så träffa' jag en krokodil" och "Fem fina fåglar" i huvudet och sy kläder. Det har blivit ett stycke underkjol av gardinen jag hade som slöja på möhippan och en till kjol av ett par gardiner. Gardiner är så sjukt underskattade som kläder. Min mamma har skrattat och fnyst åt mig hur mycket som helst för alla mina gardinkläder (och ibland har hon visat att hon blev positivt överraskad), men jag är övertygad om att jag egentligen skulle kunna gå klädd i bara gardintyg för resten av livet. Jag ska inte prova denna tes, men jag tror på den likafullt.

En enda dag har vi gjort något riktigt av, och det är lördagen. Då åkte vi och handlade kläder för Jontes presentpengar, men han kom hem med bara byxor och kalsonger. Jag däremot kom hem med tre bas-t-shirtar, ett par strumpbyxor och två helt fantastiskt underbara tyger. Ett ska bli byxor och ett ska bli en klänning. Och jag älskar Röda Korset. 10:-/m på alla tyger, oavsett kvalitet och mängd... Stört bra! Jag har dessutom klippt sönder mina jättetrasiga gamla älskade jeans som mönster till de nya byxorna. Waste not, liksom. Om ett tag kommer det komma upp bilder på vad jag har åstadkommit de senaste dagarna, men nu ska jag gå och slänga in äppelpaj i ugnen. Ut kommer blåbärspaj. Kom och gör mig sällskap och hjälp mig äta upp dem! Meow!

0 kommentarer: