söndag 7 februari 2010

Swebus vs SJ

Jag sitter på bussen mot Oskarshamn där jag ska bo när jag är i skolan imorgon och i övermorgon. Jag betalade en bit över 200 för min biljett och kommer fram på sex timmar. Under tiden har jag internet. På Cityterminalen finns det också SvD-lådor utställda lite varstans. Det uppskattar jag. En dagstidning som folk betalar för som jag får gratis för att Cityterminalen tycker om mig. Fint!

Hade jag åkt tåg hade jag åkt på fem och en halv timme för typ dubbelt så mycket som nu. Jag hade också fått betala extra för internet. Att läsa hade jag haft en eventuell kvarlämnad Metro eller Kupé. Jag känner att Swebus vinner överlägset. Dock saknar jag en del saker, som jag tänkte tipsa Swebus om:

- Kan man få ett sånt där litet nerfällbart bord till datorn? det är ju ändå tänkt att man ska kunna ta med den, liksom.
- Kan det gå bussar liiite oftare? Många av mina resor avgår bara typ två gånger om dagen. Och visst, jag kan tänka mig att gå upp tidigt eller komma fram sent om jag sparar massa pengar på det. Men det är en sak man skulle kunna förbättra.
- Inte Swebus problem, men Cityterminalens. Sätt en Selectaautomat inne i gaten istället för precis utanför den. Ni skulle tjäna ett par vackra slantar och lata och stressade resenärer som jag själv skulle få en chans att köpa en kexchoklad. Kexchoklad är för övrigt det jag köper oftast i en selectaautomat.

Listan på vad SJ kan förbättra är längre:

- Gå i tid. Det spelar ingen roll hur många avgångar ni har, om ni inte kommer i tid är ju det värdelöst.
- Kompensera alla förseningar, inte bara superförseningarna.
- Kompensera med mer än en kaffe. Det känns sniket.
- Kommunicera. Vet ni att ett tåg har problem, säg det istället för att två minuter innan avgång flytta förseningen fem minuter i taget. Det är dålig stil. Får tåget problem när man är i det: kommunicera. Säg vad som är fel och hur lång tid ni tror att det kommer ta att fixa det. Tar det längre än en halvtimme, bjud på fika. Tar det längre än en timme, bjud på mat.
- Ge oss internet i biljettpriset.
- Förbättra Kupé eller ta bort den. Den är inte så spännande.
- Sänk biljettpriserna.

Kontenta: Jag gillar Swebus, men SJ AB blir BAJS baklänges.

0 kommentarer: