lördag 6 juni 2009

Castle of Cair Paravel

Frågan har nu kommit upp vad "Castle of Cair Paravel" betyder. Och eftersom det är kul att svara på frågor (ett helt inlägg man slipper tänka själv på vad man ska skriva om!) så tänkte jag berätta.

En av mina absoluta favoritbokserier är som de flesta har märkt Narnia-böckerna (The Chronicles of Narnia) av C.S. Lewis. De är sjukt bra. SJUKT bra! Mina barn kommer antagligen tycka att de är jättetråkiga, för jag kommer läsa dem högt för dem från innan de föds tills de flyttar hemifrån och får bestämma över sin egen bokhylla. Jag kan inte tröttna på dem och varje gång jag tror att jag har gjort det upptäcker jag nåt nytt som gör att jag bara blir helt fast igen!

"Slottet Paravel på sin kulle reste sig över dem, och framför dem utbredde sig stranden med klippor och små pölar av saltvatten och tång och doften av hav och tång och svall efter svall av blågröna vågor som slog in över sanden. Och måsarna skrek! Har du hört måsskrik? Minns du hur det låter?"

Slottet Paravel (Castle of Cair Paravel i det engelska originalet) är det kungliga slottet i Narnia. Det är en av anledningarna till att jag kröp in i garderober när jag var liten, att få hälsa på där var en av mina drömmar och låtsaslekar. Ett stort slott vid havet med goda människor och andra varelser. The ideal place, liksom.

Min förra blogg där jag skrev ensam hette "Lyktskogen - en bit in i en annan värld eller precis på gränsen av vår", och handlade om mitt liv. Lyktskogen är den plats dit människorna kommer första och andra gången de kommer in i Narnia, och bloggen Lyktskogen skrevs under den tid jag var på väg från förvirrad tonårstid till mindre förvirrad ung-vuxentid.

Nu när jag är (på väg att bli?) vuxen vill jag mer än någonsin ha ett eget Paravel, tillsammans med min man. Så vi skriver ett sånt Paravel på bloggen i förhoppningen att det gör det lättare att skapa ett Paravel i verkligheten. Ett öppet hem med goda vänner dit alla alltid är välkomna och en plats där vi delar med oss av oss själva. Gärna i ett slott vid havet lite längre fram i livet (när parentesen innan vuxen inte kommer att behövas), men just nu i den lilla etta vi ska flytta in i ikväll.

0 kommentarer: